Toda

Не колектори, але позбавлять державу від боржників: за яких умов приватні виконавці зможуть поліпшити роботу економіки України

Вони можуть поліпшити бізнес-клімат у країні: адже повернуть левову частку боргів.

Їх всього 200, але вони вже забезпечили виконання більш 80% ввірених їм судових рішень. Вони почали роботу два роки тому, але на сьогодні втричі ефективніші, ніж державні виконавці, які працюють десятки років. І, попри це, держава донедавна більше заважала, аніж допомагала їм. Йдеться про приватних виконавців. Ця професія з’явилася в Україні в результаті реформи правової системи за стандартами ЄС: там приватні виконавці працюють давно й успішно. Чи має шанс нова професія сприяти покращенню роботи економіки України — нам розповів міжнародний експерт Проекту ЄС ‘'Pravo-Justice'' Катілін Попов.

Чому було вирішено ввести в Україні систему приватних виконавців?

З 2015 року експерти Європейського Союзу намагалися поліпшити роботу системи державних виконавців, проте це ні до чого не призвело.

Це підтверджує і багаторічна історія існування державної виконавчої служби: у 2017 році в Україні виконувалися 5−6% судових рішень, тоді як в країнах ЄС цей показник був вищим у десять разів. Тим часом, якщо судові рішення не виконуються, то і сам факт дії закону під питанням. А це створює ілюзію безкарності в країні.

Тому було прийнято рішення ввести систему приватного виконання покарань. Приватні виконавці отримують не зарплату від держави, а прибуток за виконання роботи. І особисто зацікавлені у виконанні закону. Для України професія була повністю новою.

Хто прийшов в цю систему і наскільки успішно вона працює?

Спочатку в систему прийшли державні виконавці. І це не випадково: адже вони мають досвід. Потім приватними виконавцями стали адвокати, багато серед них колишніх юристів банків і підприємств. Ті, хто прийшли в систему, вже успішні: вони забезпечили виконання 88% судових рішень.

Однак в цілому європейські експерти результатами введення нової професії незадоволені: в Україні приватним виконавцем стати нелегко, законодавча база для їх роботи недосконала, тобто часто відсутні правила гри. До того ж, до початку цього року контролюючі органи, в тому числі і Міністерство юстиції України, відверто перешкоджали роботі приватних виконавців.

Через це впровадження нової професії стало формальністю: приватні виконавці не мають прав для ефективного ведення роботи, тож і власного бізнесу.

Що ж потрібно для поліпшення роботи приватних виконавців?

По-перше, потрібно повністю автоматизувати систему входження до професії. Зараз автоматизовані тільки перші два етапи, а третій передбачає оцінку кандидата комісією. При цьому є високим ризик суб'єктивності і дискредитації гідних кандидатів.

Наступний крок — усунення адміністративних бар'єрів. Зараз кандидат перед іспитами повинен пройти тренінг вартістю в 6000 гривень. Потім зобов’язаний пройти практику. І тільки потім іспит. Ми пропонуємо навчання і практику проходити вже після іспиту. Тоді людина буде впевнена, що буде працювати приватним виконавцем, і зможе без побоювань витрачати гроші і час.

Скільки всього приватних виконавців в Україні?

Ми пропонуємо навчання і практику проходити вже після іспиту. Тоді людина буде впевнена, що буде працювати приватним виконавцем, і зможе без побоювань витрачати гроші і час.

Сьогодні працюють лише 200. Це дуже мало. Адже державних виконавців більше в 22 рази — усього 4500. Та й росте кількість приватних виконавців слабо. Щоб було більше охочих прийти у професію, потрібно ще, щоб приватним виконавцям розширили повноваження і зменшили контроль держави.

Сьогодні дисциплінарна комісія, яка приймає людей у професію і регулює діяльність виконавців, знаходиться у розпорядженні Міністерства юстиції. Експерти ЄС пропонують вивести її з-під контролю Мін'юсту та підпорядкувати незалежному органу — Асоціації приватних виконавців. При цьому склад комісії ми змінювати не пропонуємо: а там половина представників Мін'юсту, а ще 50% - самі приватні виконавці.

Наступний крок — розвиток самоврядування і прямої демократії в асоціації. Сьогодні система управління дуже неповоротка та передбачає прийняття будь-яких рішень через регіональних представників. Для об'єднання з 200 людей такий механізм не потрібен.

Також ми хочемо, щоб в Україні зрівняли мандат приватних та державних виконавців. Для цього необхідно дозволити приватним виконавцям стягувати борги з держави та державних підприємств.

А ще дозволити приватним виконавцям проводити виселення. Та вводити заборону на виїзд боржника за кордон.

Що заважає приватним виконавцям працювати як повноцінним бізнесменам?

Для того, щоб працювати більш ефективно й отримувати прибуток, потрібно розширити повноваження і помічників приватних виконавців. Асистенти повинні мати право на підпис документів, опис майна, блокування рахунків. Поки такі права є тільки в самих приватних виконавців. А в них бракує часу обробляти більше запитів і клієнтів.

Для більш ефективної роботи необхідно частково змінити принципи оподаткування: зробити його подібним до оподаткування адвокатів. Поки виконавці можуть працювати тільки самостійно: а потрібно, щоб вони змогли об'єднуватися й утворювати бюро, як і адвокати, а також працювати як об'єднання.

Але для того, щоб держава дійсно відчула збільшення сум повернутих боргів, необхідно припинити дію «стоп-списків»: мораторій на стягнення грошей з непублічних заборон. І ми вже працюємо з новим урядом, щоб змінити систему.

А чи зможуть приватні виконавці повертати заборгованості із зарплати або по аліментах?

Для того, щоб працювати більш ефективно й отримувати прибуток, потрібно розширити повноваження і помічників приватних виконавців.

Поки працювати з такими дрібними запитами приватним виконавцям невигідно: вони отримують 10% від суми боргу, тож часом винагорода від стягнутої зарплати або аліментів може скласти максимум 10 тисяч гривень. А витрат повернення такого боргу потребує таких, як і стягнення набагато більшої суми: потрібно провести такі ж адміністративні дії - реєстрацію, розшук, арешт.

Однак така робота повинна бути однією з основ діяльності приватних виконавців: адже саме безліч швидко повернутих дрібних боргів збільшує резонанс у суспільстві, а з ним і відповідальність боржників. Тому ми пропонуємо ввести фіксовану суму для оплати будь-якої роботи приватних виконавців, а потім, для більших неплатежів, додати до неї ще й відсоток від боргу.

У які терміни ці зміни можуть бути впроваджені?

Зараз центральна влада запитує європейських експертів, що саме потрібно поліпшити в юридичній сфері. І ми вже три місяці працюємо над пакетом законів разом з бізнес-асоціацією, радою бізнес-омбудсмена, Національною асоціацією банків України, Офісом Президента України. Фінальні документи ми хочемо підготувати в кінці жовтня.

На початку листопада на конференції ми плануємо передати пакет документів новій владі. Усі ці зміни мають бути ухвалені на рівні Верховної Ради.

Де в Європі найбільш успішно реформовано службу виконання судових рішень?

Найбільш успішні приклади — Балтійські держави в дев’яностих роках і Балканські в середині двохтисячних.

У «старій» же Європі проблем з виконанням судових рішень немає давно, однак це досить дорога послуга. Але саме вона формує модель поведінки і кредиторів, і боржників, робить їх більш відповідальними у фінансових операціях.

Джерело: nv.ua